06-12 09 13 57 marjo@innerharmony.nl

Met deze 5 simpele tips creëer je rust en ruimte in je hoofd.
Je kunt ze makkelijk thuis of op je werk doen.

Je hebt een leuk, maar druk leven. Het is gewoon veel allemaal en je hoofd voelt vol. Het valt niet mee om alle ballen in de lucht te houden van je werk, je gezin, je sociale leven, je huishouden en wellicht nog de zorg voor een familielid.

Dikke kans dat je hoofd al gelijk ‘aan’ staat als de dag begint. Je hoofd maakt overuren en je wilt graag weer rust ervaren! Maar hoe?

1. Begin je dag vanuit rust
Sta jij al gelijk in de ‘doe’-stand als je uit bed stapt? Ben je al gelijk bezig met allerlei dingen regelen voor je werk, de kinderen of in huis?

Kies ervoor om je dag te starten vanuit rust. Als je wakker wordt, rek je even uit en adem een paar keer diep in. Zie de dag voor je, visualiseer er beelden bij (dit kan in je bed of je gaat er bij zitten). Hoe wil je dat je ochtend, middag en avond er uit gaat zien? De structuur en overzicht geeft rust in je hoofd. Voel ook in je lichaam dat je deze dag vanuit rust kunt beleven. Zet eventueel je wekker 10 minuten eerder of als je toch al wakker bent, ga er eerder uit.

2. Schrijf je hoofd leeg

Het vraagt letterlijk veel energie van je hersenen om alles te onthouden en niets te vergeten. Er lijkt zoveel te MOETEN.
Maak een overzicht van die tsunami aan gedachten in je hoofd. Schrijf op wat je allemaal WILT doen deze dag/week. Dat kan natuurlijk ook op meerdere momenten op de dag. Door je woordkeus om te zetten van MOETEN naar WILLEN, geef je er een andere energie aan. Je zult merken dat dit rust geeft.

3. Leef in het moment
Wanneer er veel mensen aandacht van je vragen (werk, kinderen, familie, partner, enz) klinkt dat wellicht heel idyllisch om in ‘het NU’ te leven. Vooral als je het gevoel hebt dat je aan het overleven bent in plaats van leven.

Maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt hoe je leven eruit ziet. Jij creëert je eigen (over)leven en kunt dus ook kiezen voor verandering.
Door te beginnen met meerdere keren per dag bewust even stil te staan bij wat je aan het doen bent, creëer je Nu-momenten. Je hebt ALTIJD de keuze om stil te staan bij het moment, waardoor je leeft IN dat moment. Zelfs als je heel druk bent. Het gaat om bewustwording. Probeer maar eens. Sta even stil bij dit moment, nu je dit artikel leest. En wordt je dan ook gelijk bewust van je omgeving en de stoel/bank waar je op zit. Voel je lichaam terwijl je doorleest.

Door (even) helemaal in het moment te zijn, heeft je hoofd niets anders om handen. Wellicht zijn er momenten dat je hier langer in kunt ZIJN, bijvoorbeeld bij iets ontspannends. Oefening en kleine stapjes is de uitdaging.

4. Zorg voor ontspannende momenten
Me-time, het klinkt zo heerlijk en waarschijnlijk verlang je naar meer tijd en momenten voor jezelf. En als je al tijd voor jezelf hebt, hoe vul je die dan in? Zit je gelijk op je telefoon? Appen, mailen, een spelletje doen of video kijken. Het lijkt misschien ontspannen, maar zorgt voor nog meer prikkels in je toch al drukke hoofd.

Je hoofd ontspant meer als je je aandacht naar iets lichamelijks verplaatst. Beter is het om naar buiten te gaan en/of te bewegen. Een stukje lopen of wat in de tuin rommelen.
Uiteraard met je aandacht in het moment en niet al wandelend bedenken wat je nog allemaal wilt doen. Kijk bijvoorbeeld eens om je heen, naar de steeds weer veranderende natuur. Hoor de vogels.

5. Maak contact met je lichaam
Als je veel aan je hoofd hebt, ben je meestal minder in contact met je lichaam. Je energie zit ‘hoog’ (hoofdenergie). Ga van ‘denken’ naar ‘voelen’. Je voelt je rustiger als je je meer bewust bent van de rest van je lichaam. Misschien geeft je lichaam al signalen die je (onbewust) negeert. Denk aan onrust in je lichaam of gespannen (of zelfs pijnlijke) plekken. Lichaam en geest zijn niet los te zien van elkaar. Als je lichaam ontspant, ontspant je geest en andersom.
Ga lekker in bad (of douche bewust). Ga met je aandacht naar je voeten als je loopt en voel het contact met de aarde. Of voel je billen op je stoel tijdens je werk of thuis. Yoga en sporten brengen je ook weer meer in je lichaam.

Leven vanuit innerlijke rust
Met deze 5 tips heb je zelf wat ‘tools’ in handen om rust en ruimte in je hoofd te creëren. Waardoor je meer in het moment aanwezig kunt zijn en je leert om momenten voor jezelf te kiezen. Zodat je weer kunt opladen en er even niets hoeft. Er ontstaat ruimte om meer te genieten van het leven.

Maar misschien heb je behoefte aan MEER ontspanning en rust in je hoofd en lijf. Wil je weer eens ervaren hoe het is als je hoofd HELEMAAL ‘leeg’ voelt? Of wil je graag verlichting van je spannings- of pijnklachten?

Gun jezelf een rustmoment in je drukke leven en boek een behandeling waar je je helemaal kunt ontspannen en je hoofd ‘uit’ mag. Kies voor innerlijke harmonie en ervaar hoe het is om weer dicht bij jezelf te komen.

Jezelf ‘resetten' om weer bewuster en zorgelozer van het leven te kunnen gegenieten?